Met tien dagen te gaan voor de eerste deadline van de belastingaangifte 2013, moet nog ruim een kwart van de belastingplichtigen de aangifte opsturen. De meest aanvragers vertrouwen niet blindelings op gegevens die vooraf zijn ingevuld door de Belastingdienst.

Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerde peiling onder 593 belastingplichtigen van softwareontwikkelaar Invers, uitgever van online huishoudboekje cashflow.nl.

Eind deze maand is de eerste deadline voor de aangifte van de inkomstenbelasting 2013 die geldt voor bijna acht miljoen particulieren .

Wie de aangifte vóór 1 april opstuurt, krijgt vóór 1 juli een reactie van de Belastingdienst, zo is de belofte. Uitstel aanvragen kan ook en dat overweegt zo’n 7 procent van de belastingplichtigen, aldus de peiling van Invers.

Uit de enquête van Invers blijkt dat met ruim tien dagen te gaan 27 procent van de belastingplichtigen nog aangifte moet doen.

Opvallend is verder dat slechts 11 procent van de ondervraagden aangeeft blind te varen op de vooringevulde aangifte. Het gros van de belastingplichtigen voert dus checks uit om te kijken of de ingevulde gegevens wel kloppen met de eigen documentatie.

Drie uur bezig met belastingaangifte

Belastingplichtigen geven in de enquête aan gemiddeld drie uur met de aangifte bezig te zijn en dat is fors meer dan de streeftijd van een kwartier vanaf 2015, waar de afgetreden staatssecretaris van Financiën Frans Weekers afgelopen jaar van repte.

Nog bezig met de aangifte voor 2013? Kijk dan naar dit overzicht van Z24: Alles wat je moet weten over de aangifte 2013.

Geloof in pakkans belastingfraude daalt

Donderdag publiceerde het ministerie van Financiën het prestatieverslag van de Belastingdienst over het jaar 2013 en daaruit blijkt dat de belastingmoraal van Nederlanders redelijk stabiel is. Onderstaande grafiek laat zien dat 88 procent van de belastingplichtigen afgelopen jaar zelf belasting ontduiken uitgesloten achtte, eenzelfde percentage als in 2011 en 2012.

Maar met het geloof dat de fiscus goed in staat is fraude op te sporen, is het minder gesteld. Lag het percentage belastingplichtigen dat geloofde in een hoge pakkans in 2010 nog op 86 procent, inmiddels is dat gezakt tot 80 procent.

BelastingTelefoon slecht bereikbaar

Aandachtspunt voor de Belastingdienst is verder de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon, zo blijkt uit de Fiscale Monitor die onderdeel uitmaakt van het prestatieverslag.

Het percentage burgers dat bij een belpoging wordt geholpen, ongeacht de wachttijd, is afgelopen jaar gedaald naar 79 procent. In 2012 lag dit percentage nog op 82 procent.

De Belastingdienst hanteert zelf als norm een bereikbaarheidspercentage tussen de 80 en 85 procent. "De lagere bereikbaarheid hangt samen met de forse toename van het aantal telefoontjes in de laatste vier maanden van het jaar. Door dit extra aanbod van telefoontjes werden mensen geconfronteerd met lange wachtrijen en meerdere onsuccesvolle belpogingen", luidt de toelichting in het jaarverslag.

Eén van de zaken die veel vragen uitlokt, is de verplichting om belastingteruggaven en toeslagen op één rekeningnummer uit te laten betalen. Die plicht geldt sinds december 2013.

Volgens de Belastingdienst zorgden vragen over het verplichte rekeningnummer ook bij de start van 2014 nog voor een hoge beldruk. De Belastingdienst signaleert daarom in het prestatieverslag alvast dat de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon in de eerste twee maanden van dit jaar onder de maat is geweest. "Hierdoor zal naar verwachting ook in 2014 de jaarnorm niet kunnen worden gehaald."

Lees ook:

Rijk of arm: waar zit je met inkomen?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl